Sluneční vitamin

28.2.2021

Kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Stará známá pravda, platná po tisíce let. Jen v době jejího vzniku nikdo netušil, že v jejím pozadí stojí drobná molekula, dnes známá jako vitamin D. I když o klasický vitamin se vlastně nejedná. Vitaminy musíme přijímat ze stravy, déčko se také nachází v některých potravinách, ale většinu si tělo musí vyrobit samo, a to působením slunečního záření. I jeho chování v organismu se od vitaminů liší…

Výzkumy posledních let ukazují, jak je tento „sluneční vitamin“ důležitý nejen pro zdravé kosti (což je roky známý fakt), ale že hraje klíčovou roli téměř ve všech oblastech lidského zdraví.

V potravinách se vyskytuje vzácně, obsahují ho některé tučné ryby, jako jsou makrela, losos nebo sardinky, a také rybí játra. Jedním z nejhodnotnějších zdrojů jsou kvalitní tresčí játra. Před stavbou vltavské kaskády byly české řeky plné divokých lososů, bylo to jedno z nejlevnějších a nejdostupnějších mas, které zaujímalo podstatnou část jídelníčku našich předků. V kronikách jsou dokonce historky, kdy se čeledíni bouřili a dávali si podmínky, že lososa chtějí maximálně třikrát týdně. Což je z dnešního pohledu docela úsměvné.
A tak jsme odkázáni hlavně na vitamin D, který si sami vyrobíme v pokožce po vystavení těla slunečnímu UVB záření. Z pokožky je pak vstřebán do krve a přemístěn do jater, kde se přemění na cirkulující formu (tu, která se měří při testech z krve), která je pak v ledvinách přetvořena na tu nejúčinnější variantu, tolik ovlivňující naše zdraví. Má to ale mnohá ALE:

Sluneční záření: v naší zeměpisné šířce není možné získat vitamin D ze slunečního záření od cca 21. října do poloviny května. Souvisí to se vzdáleností Země od Slunce, úhlu dopadu paprsků a vyfiltrováním UVB v ozonové vrstvě. V zimě jsme tedy odkázáni na zásoby uložené v játrech, pokud jsme si je přes léto dostatečně vytvořili, nebo na kvalitní suplementaci (pokud nemáme lososí nebo tresčí farmu). Za přibližně hodinu opalování (bez opalovacího krému) vytvoříme v kůži asi 20 000 IU, který se pak musí vstřebat. Mimochodem, nejvíce receptorů pro vznik vitaminu D je na předloktí a ramenou.

Vstřebávání z pokožky: slabé místo dnešní doby. Vitamin D se po vzniku v pokožce pomalu vstřebává mnoho hodin. Po opalování bychom se neměli až 16 hodin mýt, aby nedošlo k jeho vymytí a aby se vitamin mohl vstřebat. Můžeme se maximálně rychle osprchovat čistou vodou, ale žádné drhnutí pokožky mýdlem.
Věk: schopnost tvořit vitamin D se snižuje s věkem. U seniorů tak může docházet k jeho nedostatku, i když se přes léto dostatečně opalují. Vliv má i menopauza.
Mimo věk pak má vliv i tmavý fototyp pokožky, přílišné opálení, aplikace opalovacích krémů při každém vystavení slunci atd.

Celý článek najdete v Nové Regeně 02/2021.

You Might Also Like