Nová Regena informuje: Moringa Oleifera

2.10.2012

Mnoho lidí, kteří používají MMS/CDS, pokládají často otázku, zda je dobré doplňovat do stravy při používání MMS/CDS nějaké minerály či jiné látky. Jim Humble doporučuje jeden strom, který má úžasné vlastnosti. Tím stromem je Moringa Oleifera, Moringa olejodárná. U nás v podstatě neznámý strom obsahuje v sušených listech téměř veškeré živiny a vitaminy, které lidské tělo potřebuje pro svou správnou funkci. Ne nadarmo je Moringa Oleifera uvedena v britském The National Food Guide jako potravina, která je zcela výjimečná. Jde o takzvanou „superpotravinu“ a Nová Regena nyní přináší informace, které jistě uvítá nejeden čtenář.

Moringa je jediný rod rostlin z čeledi moringovitých (Moringacea) a zahrnuje širokou škálu rostlin včetně kvetoucích bylin a stromů. Nejznámějším druhem tohoto rodu je moringa olejodárná (Moringa oleifera), známá také pod lidovými názvy Horseradish tree (křenový strom), Benzolive, Kelor nebo Drumstick tree (paličkový strom). Tento posledně zmíněný název získal strom díky svým dlouhým zahnutým luskům ve tvaru paliček na buben, které jsou pro něj typické. Moringa pochází z Indie, z oblasti kolem Himálají, ale může růst kdekoli v tropickém a semiaridním klimatu. Dorůstá výšky až deseti metrů a produkuje listy a lusky i při nedostatku vody, což mu umožňuje prospívat i v aridním klimatu, kde přežívá jen nemnoho rostlin. Moringa oleifera je známá pro svou extrémní užitečnost především jako potravina a léčivá rostlina, ale téměř všechny její části mohou být nějakým způsobem využity k lidskému prospěchu a poskytovat potravu či jiné hodnotné materiály využitelné pro farmaření nebo i jako palivo.

Listy a lusky moringy se používají jako potrava v mnoha kulturách po celém světě. Jako první byla kultivována v severní Indii a zde byla také začleněna do nejrůznějších náboženských a kulturních oslav, z nichž některé probíhají dodnes. Olej, získávaný ze semen moringy, se používal do mastí a jako potrava již ve starověkém Řecku, Římě a Egyptě, v Indii byl součástí ájurvédské zdravotní diety. Životaschopnost moringy a její mnohostranné využití vedlo k jejímu pěstování v mnoha oblastech včetně Antil, kde se stala hodnotným zdrojem potravy a olejových produktů. Listy, květy i lusky jsou velice výživné, poskytují mnoho nezbytných živin včetně bílkovin, beta karotenu, vápníku a vitaminu C. Moringu je možné pěstovat v mnoha různých klimatických oblastech a k produkci listů, květů a plodů vyžaduje jen malé množství vody, takže se skvěle hodí k tomu, aby poskytovala výživu v těch oblastech světa, kde je nedostatek potravy, včetně Asie a Afriky. Všechny části stromu mohou být konzumovány nebo jinak využity buď pro lidi, nebo pro zvířata, takže v boji proti podvýživě v těchto částech světa je velice užitečná. To je zvláště důležité pro malé děti, těhotné ženy a kojící matky, které v těchto kritických formativních fázích potřebují zvýšenou nutriční podporu. Vápník a další živiny v těchto rostlinných produktech nabízejí těmto vysoce rizikovým jednotlivcům kvalitní výživovou hodnotu za minimální cenu. Mnoho organizací také doporučuje tuto rostlinu jako zdroj potravy pro pacienty s AIDS, kteří často kvůli oslabenému imunitnímu systému potřebují zvýšené množství vitaminů a minerálů, aby se udržovali relativně zdraví.

Velkou výhodou při používání moringy jako potravy pro obyvatelstvo je velká trvanlivost potravin z ní vyrobených. Listy se dají používat čerstvé, vařené podobně jako špenát, nebo se dají usušit a potom se dají celé měsíce uchovávat bez potřeby chlazení. Čerstvé lusky jsou známé jako paličky (drumsticks) a často se servírují podobně jako zelené fazolky. Obvykle se popisuje, že chutnají trochu jako chřest. Sušené listy se dají přimíchat do omáčky nebo konzumovat samotné, to už záleží na dostupných dietních možnostech. Sušené listy si uchovávají všechny, nebo téměř všechny výživové hodnoty, což umožňuje jejich skladování i v tropických podmínkách. Listy a lusky jsou skvělým zdrojem rostlinných bílkovin. Bílkovina v listech je snadno stravitelná a dá se používat jako doplňková strava pro malé děti. Čerstvé listy jsou výborným zdrojem vitaminu C, zatímco sušené listy poskytují koncentrovanější verzi stejné živiny a asi desetkrát více vitaminu A než čerstvá mrkev. Mezi další vitaminy a minerály přítomné v listech a plodech moringy patří vysoká koncentrace vápníku, železa, draslíku, hořčíku a vitaminů skupiny B. Výjimečný nutriční obsah těchto rostlin vedl k jejich využití k významnému doplňování vitaminů a minerálů dokonce i v oblastech s dostatkem potravy.

[hidepost=0][/hidepost]

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply