Vitaminy a jejich získávání doma

2.12.2012

Vitamíny spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám potravy a nejen člověk se bez nich prakticky neobejde. V lidském těle mají vitamíny funkci katalyzátorů biochemických reakcí.


V současné době je známo 13 základních typů vitamínů. Některé se rozpouštějí ve vodě a jiné v tucích. Protože si lidský organismus nedokáže všechny vitamíny vyrábět sám, získává je člověk prostřednictvím stravy. Při nedostatku vitamínů, tzv. hypovitaminóze, se mohou objevovat poruchy řady funkcí organismu, jsou narušovány některé tělesné projevy, objevují se i velmi vážná onemocnění. Opak hypovitaminózy, tzv. hypervitaminóza však nejenže nezaručuje zdravý organizmus, ale jedná se vlastně o onemocnění způsobené nadbytkem zejména vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K), které se nadměrně ukládají v játrech a tělesném tuku, což ve svém důsledku může způsobovat i těžké otravy. V poslední době se velmi často ve vyspělých lidských společenstvích zapomíná na přirozené přírodní zdroje právě nezbytných vitamínů. Je totiž z lidské podstaty jednodušší spolknout jednu či více zázračných tablet, obsahujících zpravidla syntetické výrobky. Ty však, ačkoliv jsou chemicky shodné s přírodním produktem, jsou pro živočišný organizmus hůře zpracovatelné a využitelné než ty přirozené. Je neoddiskutovatelné a prokázané, že nejlepším a nejpřirozenějším zdrojem většiny vitamínů je čerstvé ovoce a čerstvá zelenina. Minimálně v jarním a letním období je jich dost a mnoho lidí toho i v tomto období využívá. Navíc ovoce a zelenina přinášejí do organismu řadu látek, jejichž prospěšnost je již vědecky potvrzena. Tyto látky zesilují účinnost vitamínů, nazývají se fytoprotektivní a zatím jen málo z nich lze vyrobit uměle. Přesto značná část populace tento způsob nevyužívá, a raději vezme jednoduše vitaminovou tabletu. Je též obecně rozšířený mylný fakt, že nejlepším zdrojem vitaminu C jsou pomeranče. Ale vitamínu C je např. v paprice dvakrát až třikrát víc než ve stejném množství pomerančů. Ne každý je však schopen bezproblémově konzumovat poměrně značné množství ovoce či zeleniny v čerstvém stavu bez dalších potíží. Nehledě na to, že řada lidí na plody jižního typu může reagovat různými alergickými projevy z látek obsažených v těchto plodech mimo vitamíny. V tomto ohledu je tableta pohodlnější, ale často i nebezpečnější a rozhodně méně efektivní.

Plody tuzemské či z daleka?
Odborná veřejnost doporučuje konzumovat spíše plody, které byly vypěstovány v tuzemsku nebo okolí či okolních krajinách a nebyly dovezeny z tropů či subtropů. Pochopitelně nejideálnější jsou ty, které právě dozrály. Nejen ovoce a zelenina, které jsou dlouho uskladňovány, déle převáženy, či podrobovány řízenému dozrávání ztrácejí nejen chuť, ale i část vitamínů. Čím jsou ovoce a zelenina uskladněny či převáženy kratší dobu, tím méně ztratí na své hodnotě. Takže chceme ty nejčerstvější. A většinou tu čerstvost již i jen pohledem poznáme. Ale u tablety?

[hidepost=0][/hidepost]

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply