Pomož si sám aneb Dobrý zrak bez brýlí

5.11.2012

V minulém čísle jste se seznámili s dr.Wiliamem Batesem, jeho přístupem,poznatky a cviky ke zlepšení zraku,které vešly ve známost jako Batesovametoda. Tu však ještě vylepšila zdokonalil Harry Benjamin, kterýpři problémech se zrakem bere v potaz i souvislost se ztuhlostípáteře a nesprávným jídelníčkem.

KOMPLEXNÍ METODA HARRYHO BENJAMINA
William Bates věřil, že odstraňování duševního napětí a relaxace pomohou k obnově zdravého zraku. Této metody se chopili i další specialisté, kteří ji doplnili o poznatky ze svých oborů. Přírodní léčitelé se zaměřili na vztah mezi onemocněním očí a jídelníčkem pacientů a zavedli půst a dietu jako nápravná opatření při léčbě vadného zraku. Fyzioterapeuté, osteopaté a chiropraktici vycházeli z toho, že ztuhlá páteř má na svědomí potíže se zrakem a naopak, a zavedli manipulaci s páteří a uvolňovací cviky jako pomoc při léčbě očních potíží. Každá z těchto metod lpěla na svých poznatcích a vylučovala ty ostatní, stejně jako klasická medicína neuznává alternativní postupy.  Harry Benjamin při sebeléčbě svého velmi slabého zraku využil všech dostupných informací, spojil všechny tři metody a vytvořil tak komplexní systém, který zahrnuje cviky pro uvolňování svalů a šlach krku a páteře, vlastní oční cviky a relaxační metody Batesovy, a upravuje jídelníček s ohledem na vhodnost a nevhodnost jídel, nápojů a pochutin pro zdravý zrak.

NÁPRAVNÁ CVIČENÍ RAMENNÍ A KRČNÍ a CVIKY OČNÍCH SVALŮ podle HARRYHO BENJAMINA
Harry Benjamin ve svých dvaceti šesti letech měl brýle o -20,5 dioptriích. Přestal pracovat a  odstěhoval se na venkov, kde doufal v zázrak. Jeden z jeho přátel mu četl z Batesovy knihy Dokonalý zrak bez brýlí, neboť on sám si pomocí této metody zrak zlepšil. Benjamin se pro metodu okamžitě nadchl, navštívil londýnského terapeuta Batesovy metody a dal se do cvičení. Trvalo mu to 23 let, ale naučil se vidět a konečně brýle zcela odložil.

Pravidelné cvičení zajistí prokrvení celého těla, a tím i hlavy a očí. Krev přivádí do různých částí těla nezbytný kyslík a živiny a tím zajišťuje lepší činnost celého organismu.  Benjamin doporučuje začít s cviky určenými k uvolňování stažených krčních svalů hned ráno po probuzení. Cviky netrvají déle než 5 minut, doporučuje se provádět je pomalu, se zavřenýma očima a velmi soustředěně, každý cvik opakujte čtyřikrát, chvíli si odpočiňte a znovu zopakute 2 – 3x. Věnujte pozornost tomu, jak se cítíte, při bolesti cvičení okamžitě přerušte.

Nejprve se soustřeďte na dýchání, dýchejte zhluboka a klidně. Poté začněte s kroužením hlavou. Spusťte hlavu dopředu na prsa a pomalu otočte hlavu doprava, chvíli podržte, pak zpět doleva. Poté cvik dokončete dokonalým kruhem, kružte pomalu přes pravé rameno dozadu, přes levé rameno a zpět na prsa. Následují pohyby hlavou dopředu a dozadu. Skloňte hlavu dopředu, zkuste se bradou dotknout důlku. Pak hlavu zvedněte a zakloňte. Poté přijdou na řadu ramena –  kruhové pohyby ramen směrem dozadu, dopředu a kroužení ramen, nakonec ramena zvedneme, chvíli podržíme a pak necháme spadnout.

Oční svaly jsou u lidí s vadným zrakem stažené a tuhé a tímto cvičením je uvolníme, stanou se pružnějšími a poddajnými, oči se tak mohou pohybovat mnohem volněji. Tato cvičení je možno provádět vsedě nebo v jógickém kleku, což je klek na kolena a sezení na patách, nárty jsou nataženy, ramena mírně vtlačována dozadu, poloha vzpřímená, ruce volně na stehnech. Cvičení by se měla provádět denně alespoň pět minut. Cvičení je pomalé a pravidelné, prováděné bez námahy, každý cvik opakujte alespoň šestkrát. Po každé sadě cviků následuje dvou až čtyřvteřinový odpočinek se zavřenýma očima.


You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply