O nadváze a hubnutí aneb jíst či být

2.12.2011

III. závěrečná část

Některá doporučení budou podrobnější, jiná kratší, protože o dietách a hubnutí se píše neustále a zasvěcené objektivní informace jsou dostupné v tištěné formě jako časopisy a knihy, a také jsou na webu. Kdo to s hubnutím myslí vážně, ten se o posledním trendu dozví prakticky všechno, díky internetu i v noci.


Co nejíst. Každopádně nejíst knedlovepřozelo, obecně omáčky, maso grilované, smažené a pražené na sádle. Vynechat vše, co chutná sladce včetně umělých sladidel, u nichž se v poslední době uvažuje o jejich nepřímém či přímém rakovinotvorném vlivu. Vynechat smetanu, šlehačku a tučné sýry. Když šunku, tak libovou bez tučného okraje a pokud možno drůbeží.

Co jíst. Je to věčná písnička – vlákninu, zeleninu, ovoce, zeleninové saláty, rýži, rostlinné oleje, mediteránní stravu, dělenou stravu, tmavé pečivo. Detailní doporučení zdravé stravy jsou doslova všudypřítomná v elektronické i tištěné podobě. Kdyby se jimi lidé řídili tak často, jak se knihy a časopisy o zdravé stravě tisknou, část nemocnic by mohla zavřít.

Jak mnoho jíst. Zkusit zpočátku vyžít s 1500 kaloriemi denně, dlouhodobě pak vyjít s příjmem kolem 1700 kalorií denně. Jsou na to tabulky, knihy a návody všeho druhu, podrobně nepopisuji.

Jak často a kdy jíst. V tomto bodu proti sobě stojí dva názory. Převažuje doporučení, že zamýšlené nebo jakkoli „dovolené“ množství denních kalorií se má rozdělit na pět až šest nebo dokonce osm malých porcí a že se má něco malého vždy po dvou hodinách „polknout“. Proti tomu stojí názor, že je lepší povolený denní příjem rozdělit do tří hlavních porcí. Moje osobní zkušenost je ta, že pokud dotyčný zůstane (i s nápoji!) u oněch denních 1500 kalorií, může si je sníst do velké míry jak chce s tím, že s jídlem skončí odpoledne „o páté“. Podmínkou je nepřekročit ty kalorie a sedmnáctou hodinu. Hlad je velký a mlsota silná, ve hře je doslova boj s abstinenčními příznaky. Ve Švýcarsku se dietáři za mastný denní poplatek nechávají na tři týdny zavřít do vybraného vězení, kde víc jak domluvené množství kalorií nedostanou a něco si tajně přikoupit v okolí není kde. Možná to zní jako recese, ale tak zcela od věci to není.

Přesné vážení, co blokuje hubnutí. Přesná váha odhalí jak malé okem nepostřehnutelné, ale jinak motivující úspěchy, tak i malé prohřešky. Pomocí váhy se stogramovou citlivostí lze zjistit, že adept hubnutí „tají dietní prohřešek“. Přesné vážení prozradí, že hubnutí zablokuje i jedna „výjimečná“ sklenka vína nebo i slazené černé kafe, pokud si toto dlouhodobě disciplinovaný klient předtím po měsíce nedopřál. Pozná se to tak, že na rozdíl od pravidelného úbytku o 100-200 gramů za individuálně dlouhou časovou jednotku najednou „zůstane stát“ nebo pár gramů přibere. Je radost vidět lidi, jak se červenají, když se to z nich po zvážení přátelsky, ale nekompromisně páčí. A ještě něco – nedávno tiskem proběhla zpráva, že se netloustne jenom po kokakole, ale i po údajně „dietních“ pomerančových a vitaminových džusech. Prý snad ještě více než po kokakole.

[hidepost=0][/hidepost]

You Might Also Like