Lidské tělo není vodojem

19.3.2011

Už je to tady: blíží se jaro. Odkládáme huňaté kožichy, kožíšky a zateplené zimníky, vylupujeme se z vrstev objemných svetrů. A co je vidět? Kolem pasu i leckde jinde se dámám i pánům objevují nadbytečné válečky, jarní kalhoty a sukně škrtí v pase. Zima je totiž milosrdná, podobně jako sníh přikrývala mnohé, co neradi vidíme.

Lidské tělo tvoří jeden celek složený z vody, minerálních látek (bílkovin) a tuku. U zdravých dospělých jedinců je podíl uvedených látek téměř konstantní. Muži mají v těle vyšší procento vody (a méně tuku). Celková tělesná voda se skládá z vody vnitrobuněčné (intracelulární) a mimobuněčné (extracelulární). Je-li index retence vody v některé části těla vyšší než jeho průměrná hodnota, jde o zvýšenou retenci (zadržování) vody, neboli edém (otok). Výkyvy objemu vody v jednotlivých částech těla mohou však být vyvolány nepravidelným pitným režimem (nárazovým pitím), častěji však menstruací nebo jejím nástupem. V těhotenství se otok objeví na bříšku. Příčinou vzniku otoků bývají četné zdravotní komplikace, zejména v souvislosti s onemocněním ledvin či jater. Podvyživení lidé mají nízkou hladinu krevní bílkoviny albuminu, která se objektivně projeví otoky na končetinách, podobně na nízkou hladinu albuminu v krvi reaguje tělo tvorbou otoků.

Také v průběhu zimních měsíců, kdy máme méně pohybu, se v těle větší měrou hromadí odpadní látky, a také více zadržujeme vodu.

Samotné zadržování vody v těle není zvlášť nebezpečné, není ale ani příjemné. Jedním z nežádoucích efektů je problém s hubnutím, tedy zbavením se oněch zbytečných faldíků spalováním tuků. Příčin zadržování vody v těle však může být celá řada, některé se odhalují jen velice těžko.

Kromě užívání antikoncepce, nadbytku soli apod. má zásadní vliv na přemíru zadržené vody v těle životospráva: příliš mnoho potravin, které v těle vytvářejí kyselé prostředí (maso, mléčné výrobky, některé druhy obilovin) vede k překyselení organismu, kde se kyseliny vážou společně s minerály, a dochází k tvorbě solí. Ty se pak ukládají v mezibuněčných prostorech těla a vážou na sebe vodu.

Proč tělo zadržuje vodu
• Nadváha,
• dlouhodobé stání (důsledkem jsou otoky nohou),
• porucha lymfatického systému (souvisí s celulitidou),
• příliš mnoho sodíku v potravě (solte méně!),
• nadměrná konzumace kávy,
• konzumace alkoholu,
• acidobazická nerovnováha (překyselení, nadměrná spotřeba kyselinotvorných potravin),
• poruchy ledvin, jater či funkcí srdce,
• snížená hladina proestrogenu (důvod k zadržení vody tělem 14 dnů před
menstruací),
• nevhodná antikoncepce, vyšší poměr mezi hormony estrogenem a proestrogenem,
• jednotvárná nebo omezená fyzická aktivita,
• příliš náhlé snížení hmotnosti (váhy),
• nesprávná životospráva (spolu s nadbytkem solených potravin a kávy příliš mnoho konzervovaných jídel),
• zdravotní potíže (cukrovka, vysoký krevní tlak),
• některé léky (např. kortikoidy).

[hidepost=0]

Jak se vyvarovat nadbytečné retence vody v těle
V žádném případě neomezujte spotřebu tekutin! Upravte jídelníček. Vylučování vody z těla podporuje nejvíce zelenina (celer, chřest, okurka, petržel). S její pomocí se přebytečná voda vyplavuje přirozeně a předchází se tak otokům.

Snižte množství sodíku ve stravě. Sodík má tendenci zvyšovat množství tekutiny v tkáních mimo buňky. V první řadě omezte solení a přisolování pokrmů, nahraďte sůl bylinkami a kořením. Vyhýbejte se slaným hotovým pokrmům. Při výběru minerální vody volte takovou, která obsahuje málo sodíku, vyhněte se syceným nápojům.

Obohaťte svůj jídelníček o draslík (banány, sušené švestky, brokolice, pomerančový džus atd.). Draslík pomáhá tekutině proniknout do buňky, kam patří.

Doplňte tělu vápník (a jeho hladinu udržujte). Lidé postižení nedostatečnou hladinou vápníku v těle mají častěji problémy s nadměrným ukládáním vody v těle. To je také důvod, proč některé ženy týden před nástupem menstruace, kdy v jejich těle klesá hladina vápníku, trápí otoky, nafukuje se jim bříško a těžko dopínají sukně i kalhoty v pase. Vápník obsahují mléko a mléčné výrobky, bílé fazole, mák, losos, sardinky, mořské řasy, ořechy, mandle, roketa, brokolice, zelí, čínské zelí, ředkvičky, celer, sezam, sója, fíky, olivy, cizrna, oves, pohanka apod. Vápník lze koupit i v lékárně, pak jej užívejte společně s hořčíkem v poměru 2.1.

Tajemství je v prevenci
• Dodržujte pitný režim – každý den v pravidelných intervalech vypijte nejméně 8 sklenic vody,
• konzumujte diuretické potraviny (tedy takové, které podporují vylučování vody z těla),
• pečujte o dostatečný příjem minerálů (vápník, hořčík, draslík) stejně jako celého komplexu vitaminů B (zkušení lidé spoléhají na droždí, tzv. vitální droždí sypou na saláty apod.),
• omezte spotřebu soli, kofeinu, alkoholu,
• pohybujte se (nejlepší je rychlá chůze, aerobik, nyní moderní zumba),
• ve stravě snižte spotřebu jednoduchých cukrů (sladkosti, bílé pečivo),
• vyhýbejte se dlouhodobému postávání,
• při potížích si opakovaně nechte provést laboratorní rozbor moči/krve.

Tři tipy ze zkušeností
• Markéta (32) trpěla zadržováním vody prakticky půlku měsíce (mezi ovulací a menstruací). Každý měsíc jí na těle nějaké to deko zůstalo a přes úporné cvičení přibírala na váze. Příliš nepomohly ani tablety od gynekoložky. Vzdělání v potravinářské chemii jí dalo odvahu zabývat se podrobně stravou. K vlastnímu údivu zjistila, že pečený chléb se dnes vyrábí bez kvásku. Dělá si proto sama kynuté lívance, doplňuje je bílým jogurtem, do brambor, salátu a polévky přidává lahůdkové droždí (po lžičce). Doporučená denní dávka vápníku je mimochodem 800 mg, při premenstruačním syndromu až 1 200 mg. Jeden jogurt tedy potřebu vápníku nepokryje ani zdaleka. Markéta se potíží zbavila a zdůrazňuje, že je nutné kombinovat komplex B vitaminu s vápníkem.

• Vodu zadržují také kortikoidy. Pacienti, kteří je berou dlouhodobě, si mezi sebou doporučují volně prodejný preparát kombinace hořčíku a draslíku. Před jeho používáním je vhodné poradit se s lékařem.

• Zkuste absolvovat kúru lymfatických masáží, které zlenivělý lymfatický systém rychle a hlavně spolehlivě rozhýbou. [/hidepost]

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply