Aktivní odpočinek

Aktivní odpočinek
16.12.2015

Jak správně odpočívat – co to je za otázku? To přece každý ví – po úmorném dni v práci se svalíme na gauč, dáme si něco dobrého, zapneme telku nebo posloucháme hudbu. Ne vždy je však tohle pro naše tělo to nejlepší.

Většina lidí ve skutečnosti neumí odpočívat. Přitom je nezbytně nutné, abychom zátěž, kterou neseme během dne, alespoň večer, nejlépe i v průběhu dne, uměli uvolnit. Většina z nás však spí a odpočívá v měkkých postelích a pohovkách či křeslech. Ty svalům nedávají žádnou šanci se uvolnit z běžného napětí, ale naopak se svým flexibilním tvarem samy přizpůsobují. Tato vlastnost je mnohými výrobci pak vyzdvihována jako obrovská přednost – nábytek, který se vám přizpůsobí! Ano, nábytek, který se přizpůsobí napětí a nesrovnalostem, které držíte ve svých tělech a nedovolí vám se jich zbavit ani tehdy, když se domníváte, že odpočíváte.

Poloha aktivního odpočinku
Klientům, kteří ke mně chodí na lekce Alexandrovy techniky, už od první lekce doporučuji do svého denního režimu zařadit „cvičení“ aktivního odpočinku. Je to nejúčinnější věc, kterou pro zdravé držení těla můžeme udělat, pokud nemáme příležitost nebo čas navštívit pohybového specialistu.
Pro toto cvičení potřebujete relativně tvrdou podložku, nejlépe koberec nebo karimatku. Lehněte si na záda tak, abyste skutečně zabrali prostor, který vám přísluší, abyste se necítili stlačeně. Pokrčte nohy v kolenou, podložte hlavu několika časopisy nebo knihami, ruce dejte do klína nebo podel sebe. Nezavírejte oči a vnímejte kontakt těla s podlahou – a nedělejte už vůbec nic.
To je teda vše? Ano a ne. Jako vždy v Alexandrově technice, nejde o to, co děláme, ale o způsob, jakým to děláme a čemu věnujeme pozornost. Proto i tuto zdánlivě jednoduchou statickou pozici můžeme naplnit dynamickým vnitřním smyslem. Podívejme se proto detailněji na její jednotlivé prvky.
Poloha nohou. Pokud je naším cílem odpočinek a uvolnění, proč jednoduše nohy nenatáhneme, k čemu jsou dobrá pokrčená kolena? Nejlepší by bylo, kdybyste si sami vyzkoušeli kolena několikrát natáhnout a pokrčit a soustředit se přitom nejen na to, co dělají nohy, ale i na zbytek těla. Většině z nás totiž narovnaná kolena prohýbají bederní páteř. Ohnutá kolena naopak jakoby tuto citlivou oblast přibližují směrem k zemi a uvolňují její napětí. Cítíme pak záda více jako jednotnou plochu.
Je důležité, aby chodidla byla v pevném kontaktu s podlahou a v takovém úhlu a vzdálenosti od těla, aby kolena nepadala. Toto není tak jednoduché dosáhnout – většinou budeme mít tendenci držet kolena ve vzduchu napětím v kyčlích. Třeba by mohla pomoct představa provázků, za které jsou kolena zavěšená na strop, světelného paprsku, vycházejícího z kolen směrem nahoru anebo jednoduše dvou hracích karet (zde stehen a lýtek), které vzájemně opřené tvoří domeček. Každopádně nutnost držet anebo ideálně nasměrovávat kolena nás alespoň přinutí zachovat bdělost a nedovolit spánku, aby nás přemohl.

Comments are closed.